سولفات مس گرید کشاورزی

  • خانه
  • سولفات مس گرید کشاورزی

کاربرد سولفات مس در کشاورزی

کاربرد سولفات مس در صنایع | کاربرد سولفات مس در سلامت عمومی و بهداشت
سولفات مس در کشاورزی کاربردهای زیادی دارد از جمله:
  • آماده سازی مخلوط بردو و بورگوندی در مزرعه
  • کنترل بیماری های قارچی
  • اصلاح کمبود مس در خاک
  • اصلاح کمبود مس در حیوانات
  • به عنوان محرک برای رشد و چاقی خوک و جوجه های گوشتی
  • قارچ کش برای از بین بردن حلزون ها
  • تولید سایر قارچ کش های مس
  • تولید حشره کش ها مانند آرسنیت مس و پاریس سبز
  • مخلوطی از سولفات مس و کربنات آمونیوم برای پیشگیری از بیماری گوجه فرنگی و غیره

آماده سازی مخلوط بردو و بورگوندی در مزرعه

به دلیل اهمیت آن برای کشاورزان، دستورالعمل مربوط به حل شدن سولفات مس و آماده سازی هر دو مخلوط بردو و بورگوندی در متن گنجانده شده است.
محلول سولفات مس از ظروف فلزی برای تهیه محلول های سولفات مس نباید استفاده کرد. بهترین ظرف برای تهیه محلول سولفات مس ظروف پلاستیکی می باشد. بهتر است هر 3 کیلوگرم سولفات مس در 10 لیتر آب سرد حل شود.

آماده سازی ترکیب بردو

مخلوط بردو از سولفات مس، آهک هیدراته (هیدروکسید کلسیم) و آب تهیه می شود. روش معمول توصیف ترکیب مخلوط بردو لحاظ کردن وزن سولفات مس، وزن آهک هیدراته و حجم آب است. درصد وزن سولفات مس نسبت به وزن آب مورد استفاده شده، میزان غلظت مخلوط بردو را تعیین می کند. بنابراین یک مخلوط 1٪ بردو که نرمال است فرمول 1: 1: 100 را دارا می باشد که اولین عدد از سمت راست نشان دهنده 1 کیلوگرام سولفات مس است، دومین عدد نشان دهنده ی 1 کیلوگرم آهک هیدراته و 100 آن نشان دهنده ی 100 لیتر (100 کیلوگرم) آب است.
همانطور که سولفات مس حاوی 25٪ فلز مس است، محتوای مس 1٪ مخلوط بردو، 0 تا 25 درصد مس خواهد داشت. مقدار آهک مورد استفاده می تواند قابل توجهی کاهش یابد. در واقع 1 کیلوگرام سولفات مس فقط 0.225 کیلوگرم آهک هیدراته خالص شیمیایی (برای رسوب تمام مس) نیاز دارد.
در آماده سازی مخلوط بردو، سولفات مس را در نصف مقدار آب در یک مخزن چوبی یا پلاستیکی حل کرده، آهک هیدراته را با 2/1 مخلوط آب در یک مخزن دیگر مخلوط کرده سپس دو مخلوط را از صافی عبور داده و به یک مخزن سوم یا مخزن اسپری ریخته می شود.

آماده سازی مخلوط بردو 1 درصد

به طور جداگانه 1 کیلوگرم سولفات مس در 50 لیتر آب و 1.25 کیلوگرم جوش شیرین شستشو داده را در 50 لیتر آب جدا کرده و محلول سدیم را به آرامی با محلول سولفات مس اضافه کنید.
مخلوط بردو در کنترل بیماری های قارچی گیاهان مؤثر هستند. به طور معمول 0.5 تا 1 درصد ترکیب بردو یا بورگوندی در فاصله 2 تا 3 هفته استفاده می شود برای کنترل اکثر قارچ های حساس به مس کافی است.
به طور کلی، زمانی که تخم های قارچ بر روی گیاه سرچشمه می گیرند و به بافت آن نفوذ می کنند، کنترل قارچ ها دشوار می شود. بنابراین باید از نفوذ قارچ در بافت گیاهان جلوگیری شود.
قارچ کش ها در مناطق مرطوب و بارانی بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. ساده ترین روش کنترل استفاده از یک پوشش محافظ مخلوط بردو یا بورگوندی (یا سایر قارچ کش های مس) به قسمت های حساس گیاه است به طوری که تخم های قارچ که بر روی آنها قرار می گیرند محافظ مس به صورت یک غشاء بر روی قارچ ها قرار گرفته آنها را مسدود می کند و فورا می کشد. بنابراین این مخلوط را قبل از شیوع بیماری و در دوره ی زمانی مشخص باید استفاده شود. قارچ کش های مس در برابر بسیاری از بیماری های گیاهی موثر است. لیستی که به هیچ وجه کامل نیست، از حدود 300 بیماری که قابل کنترل شدن با قارچ کش های مس هستند، در جدول زیر نشان داده شده است.
اصلاح کمبود مس در خاک
کمبود مس با تجزیه و تحلیل خاک ، در گیاهان و حیوانات قابل تشخیص است.
اصلاح کمبود مس در حیوانات
محرک رشد و چاقی برای گوشت خوک و جوجه های گوشتی قرار دادن 0.1٪ سولفات مس در رژیم غذایی خوک و جوجه های گوشتی باعث افزایش اشتها و رشد آنها می شود. قارچ کش برای از بین بردن حلزون ها، برای از بین بردن حلزون ها دو بار در سال باید مورد استفاده قرار بگیرد.